Kamena suza, Babić, Gašperov, 2007

Nedavno sam imala prilike probati vino Kamena suza.  Da vam budem iskrena nisam ama baš ništa znala o ovom vinu,… a onda nam je kum bacio bubu u uho da ono spada u listu vina koja moramo probati i naravno donio bocu. 🙂

Kako vino nisam poznavala nisam imala nikakvih očekivanja. Dekantirati smo ga pola sata. A onda je krenuo val iznenađenja… Na prvu me zapljusnuo „moćan nos“ – prevladavalo je crveno voće- trešnje, maline, no bilo je tu i mesnih nota.

Nešto lakšeg tijela u odnosu na što sam navikla kod vina s juga no vrlo uravnoteženo i kompleksno te lijepo zaokruženih tanina. Cijelo se vrijeme protežu slankasti elementi.

Ugodno su me iznenadile nešto življe kiseline koje su vrlo dobro uklopljene u vino, a daju mu iznenađujuću svježinu i eleganciju. Vrlo zanimljivo i neobično, ali jako dobro. Možda bih ga najbolje opisala ovako- svježe kao bijelo, a opet robusno kao crno…ma prekrasno!

Na nos se kasnije (nakon cca sat vremena) otvaraju čokolada i menta (padaju mi na pamet ledene kocke). Zatim se pojavljuju elementi duhana, dima i karamela.

Na okus nešto kasnije također karamel, vanilija, duhan, a zatim ponovo voćno.

Nakon dva sata ponovo se mijenja i postaje papreno iako su mu tanini dosta mekani.

Slanost se provlači cijelo vrijeme, ali je aftertaste slatko gorkast.

S vremenom je postajalo sve više spicy-papreno. Prevladale su note karamela i liquirzie.

A onda nakon tri sata u prvi plan izbija slanost– i svakim mi je gutljajem bilo sve jasnije zašto baš – kamena suza.🙂

Odlično vino, stvarno sam guštala u njemu. Ocijena 9 od 10!

Drugi dan, kako me vino zaintrigiralo malo sam progooglala: Kamena suza, Stipe Gašperov…  i imala sam što vidjeti-u ljutom primorskom kršu, Babić raste doslovno- skoro iz kamena!

Gospodin Stipe Gašperov nastavio je obiteljsku tradiciju (koja seže daleko u povijest- dvanaest generacija!) Svome vinu dao je ime Babić – Kamena suza, zato što loza u njegovom vinogradu raste iz kamena. Tu je kako on kaže (citiram njegove riječi sa web stranice http://www.vino.gasperov.hr/): „kamen proplakao, ali njegova suza nije žalosna suza, nego je suza radosnica koja razveseljuje srce čovjeka. Naši vinogradi nisu oranice, a ni loza nije dugoga vijeka. Svake godine moram na djevičanskom kršu raskrčiti i posaditi novi naraštaj mlade loze, kako bi se na životu i rodu održala jezgra sortnih čokota.  Motika zvoni s puno znoja, ali i kamen uzvraća svojom suzom radosti, kojom nagrađuje naša ulaganja i trud.“

S obzirom da su me oduševili prizori s fotografija morala sam nazvati gospodina Gašperova i zamolila ga za dopuštenje da objavim nekoliko fotografija u ovom članku. Ovim mu se putem zahvaljujem što mi je dozvolio da koristim fotografije sa njegove web stranice.

Nadam se da ću imati prilike jednom osobno obići Gašparev podrum i vinograde.

I za kraj video Kamena suza:

15 thoughts on “Kamena suza, Babić, Gašperov, 2007

  1. vrlo dobar babić. meni su bili malo visoki alkoholi (14.2) što i ne mora biti problem, ali nekako su mi iskakali. po mom mišljenju to još nije na vrhuncu, možda pričekati dvije-tri godine. inače, vinograd i sama okolica kod gašperova izgleda krasno. i nevjerojatno je kako se loza uspije izborit u takvom kršu!
    ne znam jesi probala Gracinov babić? mislim da boljeg nema (babića)? istina, i košta, oko 200 kuna.. vrlo je dobar i Žukijev babić. uglavnom, sorta na koju treba računati u budućnosti. za sada je premalo dobrih babića.
    p.s.: vrlo lijepo si napisala post!🙂

    1. Thanks wineandfood4you. Nisam na žalost probala Gracinov i na popisu mi je za probati. U ovoj 2007 nisu stršili alkoholi, iako visoki jesu-14,0, no i očekujem od juga da budu uvijek visoki…no stvarno je bilo dobro, kao što rekoh vrlo zanimljivo. Recimo da su te cijene donekle i opravdane kad se vidi koji je to krš i koliko truda stoji iza toga…Kao što kažeš treba držati oko na babićima,:)

      1. vidim da sam ga pio u 8.mjesecu 2009. možda je tad još bio ”pre mlađahan i lud”.🙂 sad se već skulirao znači…🙂
        Gracin ti je inače ”faca” na prehrambeno-tehnološkom fakultetu, vrhunski enolog (fakat top klasa), i savjetnik mnogim našim vinarima…i vrlo cool lik. kad takvi freekovi rade vino iz gušta onda to uglavnom daje pravu stvar. da je bar malo jeftiniji, češće bi ga pio. ali pokušavam skupit više njegovih godišta (zasad imam samo 3) pa jednom možda napravit vertikalu degustaciju da vidimo kako se ponaša s godina.. obavezno probaj

  2. Slažem se sa wineandfood4you za Gracina. Iako je meni Žuki bolji od oba ova Babića. Kušao sam na podrumu novu Kamenu suzu i dosta je slatka…meni je bolja od starijih berbi ali ja volim slatka vina pa nisam mjerodavan:))
    Inače je meni Kamena suza “divlja” gotovo kao i kamenjar s kojeg je ponikla.
    Inače, imaš kod mene reportažu sa svih relevantnijih položaja Babića: http://secretdalmatia.wordpress.com/2010/03/16/babic-of-primosten/
    U svakom slučaju, ako ikada budem kupovao vinograd, sigurno će to biti babić :))

    1. @Alan – secretdalmatia – alane, pročitao sam tvoj članak o babiću, i htio ostaviti komentar, ali ne mogu! zašto?? (sorry mama što ti drljam po blogu)🙂

  3. Bravo “enogastromama”, sjajno si opisala Babić. Zaista je nevjerojatno koliki potencijal leži u toj sorti. Sinoć sam imao jednu zajedničku degustaciju na kojoj se među ostalom kušao i Babić Suha punta, obitelji Gracin. Zaista fenomenalno. Fascinira pitkost Babića ili jednostavnost ispijanja. Naravno, tu treba i oprezan jer se iza tog “damskog” stila vina krije jedno snažno vino koje te brzo “zagrije”. Što se tiče slanosti u vinu mogu se nadovezati, to bi trebala biti mineralnost vina, koje mu na kraju daje tu prijeko potrebnu svježinu. Vjerujem da se radi o specifičnom Primoštenskom tlu, jer samo Primoštenski babići imaju tu izraženu slanost. Jedan sommelier porijeklom iz Italije, za vrijeme jedne degustacije Babića prije nekoliko godina rekao je, da je ta slanost u vinu u stvari ZNOJ težaka koji mukotrpno rade u vinogradu. Zanimljivo, zar ne. Mene je posebno dirnula ta primjedba jer je došla od čovjeka kojeg je zadivio i kraj i čovjek.

    1. Odlični komentari od svih, naravno BRAVO eno gastro mama na super objavi. Odgovaram vama eno-gastro-lovac jer sam baš tu večeru osobno organizirao i još dan danas mi odzvanjaju u ušima rijeći, stvarno odličnog poznavatelja vina i prekrasnog čovjeka Sergia koji je to baš tim riječima opisao. Njega i cijelo to društvo je toliko dojmio Babić te večeri da su sutra svi išli na Bucavac, a dojmove jednog od ponajboljih Istarskih vinara koji je samnom otišao na ovaj Gašperov vinograd nemoguće je riječima opisati. Doslovno mi je izmamio suze na oči. Ako se negdje sretnemo uskoro rado bih prepričao taj događaj. Za kraj jedna mala informacija, Babića je toliko malo pod nasadima u Primoštenskom kraju da nije čudo da ima samo tako mali broj proizvođača. Ne bi bilo fer u ovoj priči preskočiti ljude i vino iz vinarije Vinoplod koji su svojim radom i zalaganjem očuvali tu sortu. Ne moram napominjati da je Babić moja omiljena sorta🙂 ŽIVILI!

  4. Ovi primostenski kameni vinogradi kao da su s druge planete! odusevili su me jos prije desetak god kad smo u okolici zeceva imali gadjanja iz topa. nevjerojatno je u kojim sve nemogucim uvjetima uspijeva loza. u biti, to nije loza, izgleda kao neki alien a pretpostavljam da je i vino takvo po tvom opisu :)))

    ja mastam da ce se neko vrijedan uhvatiti truda i obnoviti i vinograde “ni na nebu ni na zemlji” iznad bakarskog zaljeva i posaditi neku autohtonu sortu. nego enogastromama, jel ima vina na kvarneru osim zlahtine?

    i sad ti pij nakon ovoga cabernet sauvignone i chardonnaye…

  5. @Gogo – ako smijem odgovorit… ”i sad ti pij nakon ovoga cabernet sauvignone i chardonnaye” … koliko god se mi divili ovoj dvojici-trojici proizvođača babića, to je mizerno malo. možda bi se još mogao spomenuti babić piližota (crna etiketa), i eventualno još jedan-dva vinara, ali, zar se može uopće razgovarati o dosegu i karakteru neke sorte na osnovu 5 vina?? treba se samo nadati da će i dalmatinsci primjerice poput istrijana, slavonije, plešivice, zagorja, shvatit da će s ulaskom u EU nestat, jer se neće nosit s jeftinijim i često boljim vinima iz uvoza. nemaju marketing, nemaju puuuno toga poratnog što vodi do tržišnog uspjeha, i pitanje kako će. neki vinari su uvjereni bude li urbanistički plan promijenjen za hvar, pelješac i sl., da će ljudi vadit van trsove i radit apartmane, jer je manje posla a više para…tako se ne razmišlja o vinskom turizmu, nego samo o parama.
    uglavnom, naravno da ćemo nakon ovoga piti cabernete, chardonnaye i sl. !🙂
    a žalhtina? – nju bi darovao vatrogasnom društvu za gašenje vatre, jer za piće nije.🙂

    1. htio sam samo izraziti oduševljenje entuzijazmom pojedinaca koje čuvaju autohtone sorte od zaborava. al istina je, imati ljubav i entuzijazam nije dovoljno, bitno je stvoriti samoodrživu djelatnost od koje može živjeti cijela obitelj.
      a od apartmana se ne može živjeti cijelu godinu, pogotovo ako si na otoku gdje ti je sezona maksimalno mjesec i po. al već vinarski turizam bi mogao privlačiti ljude i produžiti sezonu. nitko ne razmišlja da turisti sve više traže priču i smisao kad odu na neko mjesto, sve se više cijeni turizam s minimalnim utjecajem na okoliš, turisti vole i pomoći domaćinu u poslovima, jedva čekaju da se maknu iz svojih betonskih stanova sa sterilnim IKEA namještajem.
      što se tiče žlahtine, čujem da Katunar sadi nove vinograde iznad Baške. hoće bit šta od toga?

      1. znači, slažemo se..🙂 ..ne, nisam to čuo!🙂 ne znam, ima li to smisla. tamo je vjetrovito, temperature su veće nego u vrbniku, mogli bi mu porast šećeri a past kiseline, s čime se gube osnovne karakteristike sorte, ali, neka proba. možda da napravi neko passito vino od žlahtine.. nadam se da će biti bolje od ove vrbničke žlahtine.🙂

  6. Stvarno lepo mesto i lep opis vina. Jel “kamena suza” ime sorte?

    Inace cini mi se da sam detektovao nekakvu slanost i u plavcima koje sam pio.

Odgovori

